Update: bekijk hier of onderaan deze pagina onze video van deze bijzondere lanceringsdag!
Op donderdag 27 oktober presenteerden een bijzonder collectief voedselproducenten en -afnemers zich aan elkaar in CIRCL op het Gustav Mahlerplein. Het centrale thema: de kortste weg tussen boer en cateringbedrijf voor gezonde, eerlijke en duurzame producten voor medewerkers op de Zuidas.
“De afgelopen maanden hebben de Gemeente Amsterdam, Hello Zuidas, Hogeschool van Amsterdam, Rabobank en Local2Local gewerkt aan de voorbereidingen voor een robuuste voedselketen rond de Zuidas. Dit is mogelijk geworden door de unieke samenwerking tussen de vooruitstrevende boerencollectieven Boeren van Amstel, Groene Hart Coöperatie, Proevkantoor, Flevofood en Local2Local. Dit bijzondere en groeiende aanbod is voor zakelijke afnemers simpel beschikbaar op local2local.nl. Je kunt de stad praktisch niet verlaten zonder langs een van onze boeren te rijden, dus zijn al die dure en niet duurzame tussenschakels helemaal niet nodig”, schetst Mark Frederiks van Local2Local. Frederiks zet zich al jaren in voor het toegankelijk maken van lokaal voedsel en samenwerking tussen de boerencollectieven.
Olivier Otten, directeur van Hello Zuidas: “Meedoen is heel eenvoudig. Bedrijven kunnen online bestellen en krijgen twee keer per week verse en lokale producten beleverd. De Co2-voetprint is lager en de milieubelasting bij aflevering is minimaal door de bundeling van de logistiek van de verschillende korte ketenstromen rond de stad. Uiteraard zijn de leveringen 100% elektrisch.”
Voor dit initiatief werken de boerencollectieven samen met Hello Zuidas, Gemeente Amsterdam, Impact Hub en Hogeschool van Amsterdam, waarbij een ambitieus en zakelijk netwerk van horeca, cateraars en ondernemers is ontstaan.
Groei van regionaal voedsel van 3,4% naar 25%
Duurzame impact staat centraal in deze samenwerking, zowel economisch, ecologisch als maatschappelijk. Erik Koldenhof, Programmamanager Voedselstrategie van de Gemeente Amsterdam: “Dit collectief heeft zich aangesloten bij de ambitie van Gemeente Amsterdam om voor 2030 25% van het geconsumeerde voedsel uit de regio te laten komen. Dit biedt producenten een economische impuls om te investeren in duurzame teelt, Co2-opslag, biodiversiteit en stimulering van de vogelstand. Afnemers en hun klanten, bezoekers en werknemers profiteren van een bewuster, lokaler en smaakvol aanbod.”
De consument weer aan de macht
Mark Frederiks: “We schakelen vandaag ook een tandje bij. De huidige landbouwproductie in de regio is grotendeels gericht op export. Om het doel van 25% te halen, vinden wij dat wij productie afhankelijk moeten maken van de vraag, deze direct aansluiten op de behoefte van de Amsterdammer, die het liefst lokaal voedsel eet en daarmee investeert in zijn directe leefomgeving.
Om dit te realiseren lanceren wij vandaag het platform letsgetlocal.nl. Op dit platform kan een boer eenvoudig een product- of teeltwens aanmelden. Bedrijven en consumenten maken deze wens werkelijkheid door een aankoop op de toekomst te doen. Er ontstaat een product met alleen maar winnaars. De klant krijgt het beste product en de boer de mogelijkheid om te verduurzamen.”
Je kunt direct meedoen door een bestelling te plaatsen of een bijdrage te leveren via onze omgekeerde marktplaats op www.letsgetlocal.nl!
Roep vooral ook anderen op om mee te doen! Gebruik hiervoor de tags #letsgetlocal #local2local!
Vervolg
In de eerste week van december zal een vervolgbijeenkomst plaatsvinden met alle deelnemende partijen en partners en dit is ook een mooie kans voor organisaties en bedrijven om zich ook aan te sluiten.
Met dank aan:
Boeren van Amstel | ProeVkantoor | Groene Hart Coöperatie | Vereniging Flevofood | Local2Local | Grounded | Amped | Eurest | Gorillas | Gemeente Amsterdam | Hello Zuidas | Hogeschool van Amsterdam | Impact Hub Amsterdam | CIRCL | Taskforce Korte Keten | Provincie Noord-Holland | Provincie Flevoland | EIT Climate-KIC | TU Eindhoven | FoodLogica | Instock | Wij.land | Dm00 | Stelling van Amsterdam | Dapper Texel | Yes and More
#letsgetlocal #local2local